Fra søvnløs mor til millionforretning: Anslår at halvdelen af de nyfødte bruger hendes produkter
Marie Grew manglede et produkt, der kunne vugge hendes baby i søvn, da hun blev mor for første gang i 2018. Hun havde en slyngevugge til sønnen, men den gjorde ikke helt arbejdet med at vugge ham i søvn. Derfor opstod ideen til en motor, som holder vuggen i bevægelse.
Hun lavede en markedsanalyse og fandt ud af, at hun ikke var alene om at ønske noget, der kunne vugge barnet i søvn og holde det i søvnen. Derfor gik Marie Grew i gang med at udvikle en slyngevugge med motor, og i 2020 stiftede hun Moonboon.
- Vi lancerede i 2020, og så gik det ret stærkt herfra, siger Marie Grew, stifter og adm. direktør i Moonboon, da Retailnews er på besøg hos virksomheden på Amager.
Moonboon sælger både slyngevugger med og uden motor samt andre produkter til babyer og børns søvn. Siden virksomhedens opstart i 2020 er det gået stærkt med at få produkterne ud til de nybagte forældre. Virksomheden har solgt over 150.000 produkter.
Hver anden nyfødt sover i Moonboons slyngevugger
For to år siden fik de lavet en markedsundersøgelse, som viste, at hvert tredje barn, der blev født i Danmark på det tidspunkt, sov i en Moonboon-vugge. Det tal er vokset siden, anslår direktøren:
- Jeg tror, at det må være tæt på hvert andet nu. For det er jo ikke kun nye produkter, der er med i undersøgelsen, siger hun, og henviser til, at vuggerne bl.a. går i arv til søskende og sælges på genbrugsplatforme.
Moonboons produkter sælges primært på egen webshop, der er i 11 forskellige lande. Den har desuden en global side, som sælger til hele verden. Produkterne er at finde hos retailere i 15 lande. I Danmark er produkterne bl.a. at finde i Babysam. Ifølge direktøren kommer 25 pct. af virksomhedens omsætning fra salg hos retailere, mens de resterende 75 pct., er gennem virksomhedens egne webshops.
Tyskland er Moonboons største marked, og dernæst kommer Norge og så Danmark. Direktøren vil dog ikke oplyse, hvor stor en del af forretningen de enkelte markeder udgør.
Vil vokse i 2025
Marie Grew oplyser, at virksomheden i 2023 omsatte for 60 mio. kr. Af regnskabet fremgår det, at den havde et overskud på 243.539 kr. før skat.
Ambitionerne er at fortsætte væksten. Direktøren vil endnu ikke melde ret meget ud, men fortæller, at forventningen til omsætningen i år er, at den vil være nogenlunde det samme som i 2023, mens indtjeningen forventes at stige.
I 2025 kommer der nye kollektioner og produkter, som vil ses på toplinjen:
- Næste år forventer vi vækst på både top og bund. Jeg er lidt forsigtig med, hvad jeg melder ud. Men vi har lagt et budget for næste år, hvor vi vækster flot, siger hun.
Selvom virksomheden forventer at vokse i 2025, kunne direktøren dog godt tænke sig at vokse endnu mere, men børne- og babysegmentet er presset.
- Det er et hårdt marked, og vi havde da også ønsket at vækste meget mere, men vi kan godt mærke, at der også især i Tyskland er presset. Der er rigtig mange butikker, som lukker, går konkurs og ikke betaler deres regninger. Det er ret vildt, men det må vi navigere i, og det kan vi ikke gøre noget ved. Det er også derfor, vi er gået ind i udlejning.
Fokuserer på produktudvikling
Grunden til, at bundlinjen vokser i år, selvom omsætningen ikke gør, skyldes, at Moonboon i år fokuserer på at udvikle nye produkter fremfor at udvide til nye markeder. For det er dyrt, oplyser direktøren.
- Vi har brugt pengene på produktudvikling, og været lidt tilbageholdne med at gå ind og brænde penge af på nye markeder.
I stedet for at udvide med nye markeder, vil direktøren også gerne vokse endnu mere i de eksisterende:
- Vi kigger på at vækste endnu mere i Holland, Storbritannien, Frankrig. Europa generelt. Vi har en strategi med at fokusere på færre lande, og komme rigtig godt ind i de markeder frem for at klatte lidt rundt hist og her i en masse forskellige markeder. Hvis du først lander i et marked, så begynder dryp-effekten at ske og word-of-mouth-effekten kommer, og det er noget, som vi kan se, har virket i andre markeder, siger hun.
Marie Grew fortæller, at hun er optimist, og derfor har der også været store ambitioner for Moonboon fra start:
- Jeg tænker ikke så meget over, hvor vildt det er, at vi er blevet så store på få år. Nu tænker jeg på, hvad det så kan blive til. Der er store ambitioner, siger hun.